torsdag den 26. februar 2015

Europæisk borgerkrig - Nikolaj, Hvidkjær, Mads & Emilie

Skriv en kort overordnet beskrivelse af forløbet Europas borgerkrig 1914-1945

Europas Borgerkrig var det der førte til Europas splittelse, samt det der førte dem sammen igen. Frankrig og Tyskland dannede alliance (det såkaldte EF) som var begyndelse på en ny start i Europa. 
Tyskland var på pågældende tidspunkt en splittet nation. Efter  tabet i 1. verdenskrig blev Tyskland ramt af økonomisk krise. Dette var starten på demokratiets fald, og begyndelse på diktatur. Der er blevet undervist om hvordan Hitler kom til magten, hvad konsekvenserne var af det samt jødernes udryddelse.

Nøglebegreber, begivenheder eller tendenser, som man skal kunne:

  • Nürgenberg-processen
  • KZ-lejre
  • Vigtige personer (f.eks. Hitler, Dr. Mengel)
  • Slaget ved Verdun
  • Nazisme/fascisme
  • Kommunisme
  • Racelære
  • Socialdarwinisme
  • Organismetanken
  • Klare kønsroller
  • Militarisme
  • Nationalisme

Gode vurderende/diskuterende spørgsmål (hvorfor../hvordan kan det være at…)

  • Hvorfor mente man, at der var højere rang af racerne?
  • Hvorfor var det primært mænd som støttede op om Nazismen?
  • Hvad var Hitlers formål med at komme til magten?
  • Hvordan kan det være at landene omkring Tyskland, insisterede på at de tyske soldater skulle rydde efter disse hændelser?
  • Hvordan kunne det lade sig gøre, at alle tyskerne stop bag Hitler, på trods af alle hans krav og meninger til propaganda?
  • Hvordan så de tyske soldater samt borgere "Meine Kampf" som?


Nævn fem vigtige kilder, som vi har læst, og fortæl i en linje, hvad de kan bruges til:

  • Meine Kampf - Man fik indsigt i hvordan Hitler ville lede landet.
  • Holocaust filmen - Man får indblik i hvordan lejrene fungerede samt hvordan jøderne blev behandlet.
  • KZ-lejrenes befrielse - Historien til filmen "Holocaust".
  • Urkatastrofen der ændrede verden - Den er vigtig.
  • Nürgenberg-processen - Den fortæller om efterspillet af lejrene.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar